הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המירוץ לבית הלבן יוצא לדרך: בחירות הפריימריז הראשונות של הדמוקרטים יערכו היום
מאז 1992, כל מועמד שזכה בבחירות המקדימות באיווה יצג את המפלגה בבחירות הכלליות בנובמבר. היום יקבע זהות המנצח במדינה, ולפי הסקרים האחרונים מי שצפוי לנצח הוא הסנאטור ברני סנדרס

עונת הפריימריז של המפלגה הדמוקרטית תחל היום (שני) באופן רשמי באיווה, שם יערכו הבחירות המקדימות של המפלגה לקראת ההחלטה הקריטית: מי יתמודד מול הנשיא טראמפ בבחירות הכלליות בהמשך השנה?

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


המועמדים הדמוקרטים הרבים: ג'ו ביידן, ברני סנדרס, פיט בוטג'ג', אליזבת' וורן ואנדרו יאנג (צילום: Getty Images / AP)

 

לפני שנדבר על המועמדים עצמם (וגם כאלה שאינם נמצאים באיווה כלל), מוטב להיזכר במה מוטל על הכף בבחירות אלה. ראשית כל, הפריימריז באיווה אינן מתקיימות בשיטת בחירות, אלה במה שנקראות "אספות בחירה", או "caucus".

במקום להגיע לקלפי, פעילים המפלגה נפגשים בעשרות קבוצות קטנות ומנסים לשכנע את האחרים לתמוך במועמדם. התומכים "מצביעים ברגליים" ועומדים כדי להראות את תמיכתם, והמדינה תחלק 41 "צירים" למועמדים. במהלך כל עונת הפריימריז, יחולקו 3,979 צירים, כך שמועמד מסוים יצטרף לגרוף 1,990 צירים או יותר כדי לזכות במועמדות.

מצד אחד, נדמה שלא מדובר בקרב חשוב, שכן מדובר בקצת יותר מאחוז בודד מסך הצירים שמועמד צריך. אך מאידך, מדובר בהרבה מעבר: מי שינצח את איווה יקבל את המומנטום בחודש הקרוב - תקופת ה"פריימריז המוקדמים". לרוב, תקופה זו מתאפיינת בפרישה של מועמדים זוטרים ובהכרתה של מועמד מסוים כפייבוריטי.

אם לא די בכך, את חשיבותה של המדינה ניתן להבין ממבט על הפוליטיקאים שניצחו בה והפכו למועמדי המפלגה: ב-2016 הילארי קלינטון גברה על ברני סנדרס, וב-2008 ניצח בה סנאטור בשם ברק אובמה שהיה אלמוני רק כמה חודשים קודם לכן. ב-2012, אגב, לא התקיימו בחירות מקדימות לאחר שאיש לא בחר להתמודד מול אובמה.

ב-2004 הסנאטור (דאז) ג'ון קרי ניצח באיווה, וארבע שנים קודם לכן סגן הנשיא אל גור זכה בה. שניהם הפכו למועמדי המפלגה בשתי מערכות הבחירות הללו (ושניהם הפסידו לנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש). למעשה, הפעם האחרונה שבה מועמד דמוקרטי הפסיד באיווה ובכל זאת קיבל את מועמדות המפלגה הייתה ב-1992, אז מושל ארקנסו - ביל קלינטון - סיים במקום הרביעי.

 

שיטת הפריימריז הייחודית תצא לדרך הערב באיווה (צילום: AP)

 

אספות הבחירה יחלו בשעה 7:00 בערב (שעון מקומי; 8:00 בערב שחמ"ז, 5:00 אחה"צ שחמ"ע) ברחבי איווה. רשאיים להשתתף באספות כל מי שרשום במפלגה הדמוקרטית שיהיה בן 18 או מבוגר יותר בבחירות הכלליות בנובמבר, כך שלא מעט בני 17 צפויים להשתתף. עדיין לא ידוע כמה אנשים יצביעו היום, אך ב-2008 המפלגה שברה שיא וקרוב לרבע מיליון איש הגיעו לאספות השונות.

כשהאספות יחלו, תומכים של כל מועמד יציגו את הטיעונים שלהם, ולאחר מכן תתקיים מעין הצבעה ראשונית. ברוב האזורים, מועמדים שיקבלו תמיכה של 15% או יותר מהנוכחים ייחשבו כ"מועמדים רציניים" ויעברו לשלב ההצבעות הבא.

המצביעים שבחרו במועמד מסוים מוכרחים להישאר עם המועמד הזה ככל שהוא "עולה שלב", אך בפני אלו שאינם זוכים לתמיכה של 15% יש 4 אפשרויות: הם יכולים להעביר את התמיכה למועמד אחר שכן קיבל 15%, הם יכולים להעביר את התמיכה שלהם למועמד אחר שלא קיבל 15% (במטרה שהתמיכה שלהם תסייע לחצות את הרף המיוחל), הם יכולים לנסות ולשכנע תומכים אחרים שלא עברו את אחוז החסימה לתמוך במועמד שלהם (ההפך מהאופציה השנייה), או לחילופין, הם יכולים לפרוש מהאספה.

כאשר "שלב העברת התמיכה" יסתיים, מי שמפקח על האספה מעביר את התוצאות לראשי המפלגה באיווה, שבתגובה משכללים את כלל האספות וקובעים מי ניצח.

 

ביל קלינטון היה המועמד הדמוקרטי האחרון לזכות במועמדות ללא ניצחון באיווה (צילום: רויטרס)

 

מסקר של מכללת אמרסון ממסצ'וסטס שפורסם הבוקר כי המועמד המוביל הוא הסנאטור ברני סנדרס, שזוכה ל-28% מהקולות במדינה. במקום השני ניצב סגן הנשיא לשעבר, ג'ו ביידן, עם 21%. אחריו ראש עיריית סאות בנד, פיט בוטיג'ג', עם 15%. במקום הרביעי נמצאת הסנאטורית אליזבת' וורן עם 14%, אחריה הסנאטורית איימי קלובשר עם 11%. איש העסקים אנדרו יאנג גרף 5% בסקר, ואילו איש העסקים טום סטייר זוכה ל-4% תמיכה.

שם בולט שנעדר מהרשימה הוא מייקל בלומברג, לשעבר ראש עיריית ניו יורק, שנכנס למירוץ רק בסוף חודש נובמבר. כזכור, עם ההודעה על השקת הקמפיין, יועץ של בלומברג הסביר כי לדלג על ארבע הבחירות המקדימות הראשונות (איווה, ניו המפשייר, נבאדה ודרום קרוליינה), ובמקום להתרכז במה שיועציו מכנים "קמפיין לאומי רחב-היקף".

יתכן שטקטיקה זו תצליח עבור בלומברג, שכן בסקרים שנעשו ברמה הלאומית הוא זוכה ל-12% תמיכה - מספיק כדי למצב אותו במקום השלישי מאחורי סנדרס וביידן. עד כה, ראש עיריית ניו יורק לשעבר הוציא יותר מ-200 מיליון דולר מכיסו כדי לממן את הקמפיין.

בשבוע שעבר בלומברג ערך עצרת בחירות במרכז קהילתי יהודי בפלורידה, שם השתלח בסנדרס: אני יודע שאני לא המועמד היהודי היחיד שמתמודד על הנשיאות, אבל אני כן היחיד שלא רוצה להפוך את אמריקה לקיבוץ". על אף שלא הזכיר את שמו, בלומברג כמובן מתייחס לברני סנדרס, יהודי שהתנדב בקיבוץ בישראל בשנות ה-60. לפני ארבע שנים הפך סנדרס למועמד היהודי הראשון שזוכה בבחירות פריימריז במדינה כלשהי (ניו המפשייר) מצד שתי המפלגות הגדולות בארה"ב.

 

בלומברג במהלך נאומו באוונטורה בשבוע שעבר (צילום: רויטרס)

 

אחרי שתקף את סנדרס, בלומברג התפנה לתקוף גם את הנשיא טראמפ: "כשהנשיא מכנה את תומכיו כ'אמריקאים אמיתיים', הוא עושה שימוש בשפה שבה השתמשו אנטישמיים ואנשי ה-KKK במשך עשורים שלמים, דבר שחותר תחת הערכים הלאומיים שלנו. ובמקרים רבים הוא שותק, ולעיתים אף תומך בציוציו, בארגונים המפיצים שנאה", הוא אמר.

עוד אמר בלומברג כי "טראמפ מעודד תיאוריות קונספירציה שנבנות על שקרים, ועלינו לזכור שאנטישמיות היא תיאוריית הקונספירציה המקורית. יהודים לעולם לא יהיו בטוחים בעולם שבו נשיא ארה"ב סוחר בקונספירציות".

בלומברג חזר לתקוף את סנדרס, שבעבר אמר שהוא בעד להתנות את כספי הסיוע שישראל מקבלת בהכרה במדינה פלסטינית: "כנשיא, תמיד אתמוך בישראל ולעולם לא אתן לכספי הסיוע למדינה להיות מותנים בדבר כלשהו".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE