הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"הכל כרגע תחת אי ודאות": האם העסקים הישראלים בתעשיית הקוסמטיקה בארה"ב יצליחו להתאושש?
עובדים רבים בתחום חוששים לא רק מפני המצב כיום, אלא גם לגבי השלכות משבר הקורונה אחרי החזרה לשגרה: "האוכלוסיה המבוגרת שהכי צריכה טיפוח פנים, צפויה להירתע משהייה במרכזי קניות המוניים ודי בטוח שכבר לא נוכל לגעת ולהדגים פיזית על לקוחות"

משבר הקורונה פגע בכלכלה העולמית בצורה קשה ביותר. בארה"ב אחוזי האבטלה זינקו למספרים דו ספרתיים ומיליוני תושבי כבר הגישו בקשה לפיצויים.

עסקים רבים שנסגרו בעקבות נהלי הבידוד שהוכרזו במטרה לבלום את קצב התפשטות המגיפה, קרסו או פשוט נאלצו לעצור את הפעילות לתקופה בלתי ידועה.

אחת התעשיות שנפגעה במיוחד, היא ענף מכירת מוצרי הקוסמטיקה המזוהה מזה כשני עשורים עם הקהילה הישראלית בארה"ב. אם בעבר, גל הצעירים אחרי השירות הצבאי נהר לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות על מנת לעבוד בעגלות, הרי בשנים האחרונות, הן הוחלפו בחנויות המוכרות מגוון מוצרים לטיפוח עור הפנים. 

אופיר, עובד בכיר בחברה בחוף המערבי, המספקת את אותם המוצרים לחנויות, מספר בשיחה עם מערכת חדשות היברו ניוז, על השפעות המשבר לא רק בימים אלה, אלא גם לגבי מה שהוא מעריך שעלול להתרחש אחריו: "הכל סגור, אין כלום. לצד המשרדים שכמובן אינם פעילים, יש כמויות סחורה שבעוד זמן מה, יפוג תוקפה. גם אם נחזור לפעילות בקרוב, היא תאבד משוויה. לצורך הדוגמה, אם אני מוכר מוצר שבעוד מספר חודשים, יהיה פג תוקף, קשה מאוד למכור אותו ואין לנו תחליף במחסנים".

"כלומר, רוב המלאי בסכנת השמדה. במקביל, גם הלקוחות הפסיקו להזמין סחורה כי הכל קפוא מבחינת הפעילות, אין חנויות, או קניונים פתוחים. כרגע, מטבע הדברים, אנשים לא מתעסקים בלרכוש מוצרי קוסמטיקה אלא במוצרים שיעזרו להם להתמודד בזמן המשבר כמו מסכות או חומרי חיטוי. פחות מעניין את כולם כיצד הם נראים מול המראה".

כתוצאה מכך, כמו רבים אחרים ברחבי ארה"ב, גם עובדי חנויות הקוסמטיקה נותרו ללא פרנסה: "אין לי כרגע שום הכנסה. פשוט כלום, אפס. העובדים בכל החברות הוצאו לחל"ת, חופשה ללא תשלום בלי לדעת מתי ואם בכלל יחזרו, ואת מי מהם יחזירו, כי לא מן הנמנע שאחרי כל המשבר הזה, מלא גם יפוטרו. כרגע מחזיקים אותנו על אש קטנה". 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה. לחנויות המצולמות אין קשר לכתבה

מלבד המצב הבעייתי הנוכחי, אופיר מצביע גם על ההשלכה הכי משמעותית שצפויה להשפיע בעתיד על תעשיית הקוסמטיקה ביום שאחרי המשבר: "השאלה כיצד אותן חנויות יחזרו לתפקד כי כמובן שכשאין התקהלויות זה מה שמונע עצירת לקוחות. הרי יש חובה לשמור על 6 רגל מרחק מאדם לאדם. כלומר לא נוכל להדגים. אז נכון שמדובר בנהלים רלוונטים לעכשיו, אבל גם כשנחזור לפעילות, קשה לי להאמין שזה יהיה כמו טרם התפרצות המגיפה. עדיין יהיה חשש בציבור מפני מגע בין אנשים". 

להערכתו, "יצטרכו כנראה לשנות את כללי המשחק. אינני משוכנע שכללי המשחק החדשים יעבדו כמו המקוריים של עצירה והדגמה על הלקוח, אשר פעלו בהצלחה במשך שנים ארוכות. לא יודע אם הדגמה עצמית תהיה יעילה באותו אופן. וגם אז, עוד לא ידוע האם מרכזי הקניות יגבילו את כמות המבקרים, ויותר מזה, אולי בהתחלה, למשך תקופה ארוכה יחזירו לשגרה רק את האוכלוסיה הצעירה. כלומר, המבוגרים, אלו שטיפוח קוסמטי כמו שיפור בעיות עור, הכי רלוונטי לגביהם, כמעט שלא ישהו מחוץ לבתים מחשש להידבקות בשל היותם תחת הגדרת 'קבוצת סיכון'.

בנוסף, הוא ושאר העובדים נותרו עם בטן מלאה על האופן הלא ראוי לטענתו שזכו מהמעסיקים: "אמרו לנו 'צאו לחל"ת עד להודעה חדשה ולא הוסיפו כלום מעבר. אין לנו מושג מה קורה. כולם בבית וחותמים אבטלה. עוד הרבה לפני הנחיית הרשויות בנוגע לסגירה/בידוד, שלחו את כולנו הביתה ללא שום תמיכה. יש כאלו שעובדים שנים ומאוד זועמים על הזלזול של החברה בהם. מדובר בעסק בעל אמצעים שגרף סכומי עתק בזכותם, ובעת צרה מתייחסים לעובד הקטן כאילו הוא כלום".

 

אילוסטרציה

"לדעתי היו צריכים להמתין שבועיים ולראות לאן הולכים פני הדברים לפני שמחליטים ביום אחד בהיר להודיע לנו, מחר אל תגיעו לעבודה עד להודעה חדשה. כאשר שאלתי את הבעלים מה לדעתו הולך להיות, הוא ענה לי 'יהיה בסדר' ואמר שהוא אופטימי, אבל אנחנו העובדים בשטח, רואים מה קורה ומכירים את חוקי המשחק בקניונים. הכל כרגע תחת אי ודאות בסימן שאלה גדול".

כאמור, אופיר עובד בחברה המספקת את המוצרים לחנויות. עבור בעלי אותן חנויות, המצב גם כן אינו פשוט שכן כעת הם מתמודדים מול תשלומי שכירות של עשרות אלפי דולרים לבעלי הנכסים, זאת לצד השכירות עבור דירות העובדים אשר היו אמורים להתקזז מהמשכורת, שכידוע, אינן קיימות כיום. 

רם, בעלים של חנות כזו בסן פרנסיסקו, מספר כי פנה להנהלת הקניון במטרה שתלך לקראתו בתקופה שכזאת. "היו מקרים בעבר שסגרו את מרכז הקניות ליום, בעקבות תקריות נקודתיות, ולא חייבו אותנו אבל הפעם מדובר בסיפור שונה לגמרי". הוא גם שותף להערכתו של אופיר כי התחום ישנה פניו, בימים שלאחר המשבר: "יצטרכו לעבוד עם כפפות, מסכות ולהחליף אותן באופן תדיר. בטוח שיהיו תקנות חדשות".

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE