הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
16 מיליון מובטלים שואלים: מתי ואיך נקבל את התוספת השבועית לדמי אבטלה?
הנשיא אומנם חתם על צו בסופ"ש, אולם מאז התגלו שורה של בעיות שעלולות לעכב את התהליך כולו. כך למשל, בממשל דורשים מהמדינות להשלים רבע מהסכום, דבר שהמדינות הגדולות יתקשו לעשות. בפועל, יתכן שמובטלים יראו את ההטבה רק בחודש ספטמבר, וגם במקרה הזה היא צפויה להישאר לתקופה קצרה ביותר

הנשיא טראמפ חתם במהלך סוף השבוע על מספר צווים, ביניהם תוספת של 400 דולר לדמי האבטלה הרגילים. עבור יותר מ-16 מיליון מובטלים בארצות הברית, מדובר בחבל הצלה כלכלי.

אך למרות החתימה והעובדה שהצווים יחולו רטרואקטיבית מהראשון באוגוסט, עדיין לא ברור מתי, איך ואם בכלל הכספים יועברו לתושבים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

לפני שניכנס למספר סוגיות שעלולות להכשיל את התוכניות של הנשיא, מוטב להזכיר כי קיימת מחלוקת על עצם החתימה על הצווים. חשוב להסביר שהביקורת מגיעה כמעט ברובה מחברי קונגרס דמוקרטים, אולם יש גם רפובליקנים (למשל, הסנאטור בן סאס מנברסקה) הטוענים שלנשיא ארצות הברית אין כל סמכות לבצע מהלך שכזה, ללא קשר לזהותו.

דמי אבטלה לעצמאים? מי זכאי לתוספת של 600 דולרים בשבוע? השאלות הנפוצות של הקהילה הישראלית בארה"ב

בעיקרון, הביקורת נובעת מכך שהמהלך מנוגד להפרדת הרשויות, כפי שמופיעה בחוקה האמריקאית. הסנאטור סאס פרסם מוקדם יותר היום הודעה ובה כתב: "אף נשיא - בין אם קוראים לו אובמה, טראמפ, ביידן או אוקסיו-קורטז - אינו מחזיק בסמכות לבצע שינוי חד צדדי של חוקי ההגירה, להוריד מסים או לעלות אותם. הסיבה לכך היא שאין מלך בארה"ב".

כאמור, יתכן שכל המהלך לא יצא אל הפועל בעקבות ההתנגדות של מחוקקים רבים.

 

הנשיא טראמפ ויו"ר הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מק'קונל (צילום: AP)

 

גם אם בסופו של דבר ייקבע כי הצווים אינם מנוגדים לחוקה, המכשול הראשון (ויש לומר הלא-מפתיע) הוא נושא התקצוב. כזכור, במסגרת הצווים שעליהם חתם הנשיא, מובטלים יזכו לתוספת לדמי האבטלה בגובה 400 דולר (במקום התוספת של 600 דולר שכל המובטלים קיבלו עד סוף חודש יולי).

בהמשך נודע כי המדינות עצמן נדרשות לשלם רבע מהסכום, כלומר 100 דולר על כל מובטל. לא ברור כיצד המדינות הגדולות ביותר - קליפורניה, ניו יורק, פלורידה וטקסס - צפויות לעשות זאת, שכן כולן כבר הוציאו עשרות מיליארדים במאבק בקורונה (בבתי החולים, במערך הבדיקות ובמימון דמי האבטלה ה'רגילים').

לכן, יתכן מצב שבו מדינות מסוימות פשוט לא תהיינה מסוגלות לעמוד בהוצאה, ותושבים מובטלים יקבלו 300 דולרים בלבד. כך למשל, מושל ניו יורק, אנדרו קואומו, כבר הודיע כי מדינתו לא תעמוד בהוצאה: "צווים נשיאותיים אינם יכולים להחליף חקיקה, ומדינות לא יכולות לשלם רבע מדי האבטלה. זה פשוט לא אפשרי", הוא צייץ.

בעיה נוספת שעלולה לצוץ היא הזכאות לתוספת השבועית: עד כה, כלל המובטלים בארצות הברית קיבלו את התוספת, לרבות עובדים במשרות מזדמנות כגון נהגי אובר וליפט (במסגרת תוכנית "Pandemic Unemployment Assistance"). במסגרת השינויים הצפויים בעקבות הצווים, מובטלים המקבלים דמי אבטלה הנמוכים ממאה דולר בשבוע, לא יהיו זכאים לקבל את התוספת. דהיינו, אלו שיפגעו בצורה הקשה ביותר הם אלו שמרוויחים הכי פחות (שכן דמי האבטלה נקבעים לפי גובה השכר לפני הפיטורים).

 

בניו אורלינס נערכה הפגנה ברכבים הקוראת להאריך את התוספת השבועית לדמי האבטלה (צילום: AP)

 

כל הבעיות שהוזכרו עד כה מובילות אותנו לסוגייה נוספת וכפולה: מסגרת הזמנים. כאמור, ישנם יותר מ-16 מיליון איש הזקוקים לסיוע כלכלי דחוף, אך איש לא יודע לומר מתי התוספת לדמי האבטלה תגיע אליהם.

לפי כל ההערכות, איש לא יקבל את כספי הסיוע עד חודש ספטמבר, לכל המוקדם. הסיבה לכך, כפי שדיווחנו כבר לפני כשבועיים, היא שלשכות האבטלה יצטרכו לבצע שינויים משמעותיים למערכות שלהן. עם זאת, הנשיא הדגיש כי הצווים יחולו רטרואקטיבית מה-1 באוגוסט, כך שיתכן שבשבוע הראשון לקבל ההטבה, מובטלים יקבלו את מלואו הסכום, כולל ההטבה השבועית בדיעבד.

מעבר לכך, לא ברור במשך כמה שבועות ניתן יהיה לשלם את התוספת, שכן הצווים עוקפים את הקונגרס (הגוף המתקצב), ולכן מימון הצווים מגיע מכספי חירום (בגובה 44 מיליארד דולר). כלכלנים מעריכים כי סכום זה יספיק ל-4-5 שבועות בלבד.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE