הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הישג סחר ראשון - על תנאי - לממשל טראמפ: הוקשחו התנאים לייצור רכב פטור ממכס
צוותי המו"מ של ארה"ב ומקסיקו הגיעו להסכמה על תיקונים להסכם הסחר החופשי - שלטראמפ חשוב מאד לשנות את שמו. על פי ההסכם יהיה קצת פחות כדאי לחברות הרכב להעביר מפעלים מדרום לגבול. אבל ההסכם טעון אישור של הקונגרס - שם יש לו מתנגדים בשתי המפלגות - וגם את הסכמתה של קנדה, שנעדרת משולחן המו"מ כבר שבועות

ארה"ב ומקסיקו הגיעו להסכמה לשנות סעיפי מפתח בהסכם נאפט"א בן 24 השנים. זהו צעד קריטי לעבר תיקונו של הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה שנראה כעומד על סף ביטול במהלך השנה האחרונה. טראמפ אמר היום כי המדינות יבואו בהסכם חדש שיכונה "הסכם הסחר ארה"ב-מקסיקו" וכי הוא רוצה להיפטר מן השם "נאפט"א", שלטענתו "נשמע רע". טראמפ מרבה לכנות את ההסכם, הכולל את קנדה בנוסף לארה"ב ומקסיקו, "הסכם הסחר הגרוע בהיסטוריה".


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"סניור פרזידנטה, אני מבין שאתה לא אוהב אותו, אבל בלי ג'סטין - אין עסקה". טראמפ עם נשיא מקסיקו היוצא, אנריקה פנייה-נייטו (צילום: יורי קורטז, גטי)



ההסכם עם מקסיקו מעניק לטראמפ הישג מסוים במלחמת הסחר אותה פתח מול מדינות ברחבי העולם, אולם הוא רחוק משינוי של נאפט"א. ההסכם המקדמי הזה עדיין לא כולל את קנדה, הנעדרת משיחות הסחר בוושינגטון בשבועות האחרונים. הוא גם טעון את אישורו של הקונגרס - שם מתנגדים חלק מחברי מפלגתו של הנשיא לשינויים.

בדבריו בחדר הסגלגל כינה טראמפ את השם המועדף עליו להסכם הסחר "אלגנטי" וחזר שוב ושוב על כמה שאינו אוהב את הצליל של השם נאפט"א. הנשיא התפאר ש"אנשים רבים" חשבו שלא יוכל להשיג עסקה עם מקסיקו, וכינה את ההסכם "מיוחד מאד עבור התעשיינים והחקלאים שלנו במיוחד".

שרי החוץ והכלכלה של מקסיקו השתתפו בפגישה היום בבית הלבן, ואנריקה פנייה נייטו, נשיא מקסיקו היוצא, הצטרף טלפונית. בסדרה של ציוצים היום הבהיר נייטו כי דיבר גם עם ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו, וכי הוא עובד לקראת הסכם משולש עם ארה"ב וקנדה יחדיו עד סוף השבוע. "הבעתי את החשיבות שבהחזרתו (של טרודו) על מנת להשלים הסכם תלת-צדדי השבוע", צייץ בספרדית.

"רצוננו", אמר נייטו לטראמפ באמצעות מתורגמן ודרך הטלפון, "כי כעת תשולב גם קנדה בכל זה. אני מניח שהם ינהלו שיחות דו-צדדיות על הנושאים הרגישים בין קנדה לארה"ב, אמר. אולם טראמפ סירב להתחייב לכך ואמר ש"נראה אם קנדה יכולה להיות חלק" מן העסקה, ואמר שמו"מ נפרד עם השכנה מצפון יחל בקרוב.


"הסכם הסחר ארה"ב-מקסיקו" - זה אלגנטי. "נאפט"א"? נשמע נורא!



הנשיא מרבה לדבר על המרת נאפט"א בסדרה של הסכמים דו-צדדיים, אולם מכשולים רבים עומדים בדרכו. מחוקקים רפובליקניים, תעשיות שלמות בארה"ב וראשי קנדה ומקסיקו מתנגדים לכך כולם. בדור שחלף מאז נכנס הסכם נאפט"א לתוקף הפכו התעשיות בצפון אמריקה שלובות זו בזו עד ששרשרת האספקה של רובן המכריע תלוי במוצרים מכל שלוש המדינות.

רובו של ההסכם החדש מתמקד בתעשיית הרכב, שאכן היתה אחת מאבני הנגף העיקריות. אולם ההסכם שהושג היום אינו מתייחס לסוגיות אחרות במחלוקת, המשפיעות על כל שלוש המדינות. תיקון נאפט"א ידרוש כאמור את אישור הקונגרס, כולל מחוקקים רפובליקנים שכבר מתחו ביקורת על חלק מן השינויים המוצעים.

רבים מן השינויים פשוט מעדכנים את ההסכם לאור עליית האינטרנט והכלכלה הדיגיטלית, אולם כאמור יש גם הישגים מובהקים לארה"ב בתחום הרכב, במאמץ להחזיר חלק מן הייצור לארץ האפשרויות. על מנת להיות פטורים ממכס תחת הסכם הסחר החופשי, יחויבו היצרניות מעתה לייצר לפחות 75% מערכו של כלי רכב בצפון אמריקה, במקום 62.5% כפי שהיה נהוג עד כה.


אם ההסכם יעבור - פועל ייצור הרכב הזה וחבריו ירוויחו (צילום: טיים מגזין)



כלי הרכב הפטורים ממכס גם יחויבו לכלול יותר פלדה, אלומיניום וחלקים מקומיים. בנוסף, חלק מסוים מן הרכב יצטרך להיות מיוצר בידי עובדים המרוויחים לפחות 16 דולר ארה"ב לשעה - צעד שייטיב עם ארה"ב וקנדה, ויקטין במקצת את היתרון שבהעברת הייצור מדרום לגבול.

גם בסוגיה מקסיקנית אחרת - פתיחת מגזר הנפט והגז במדינה לחברות זרות - יש בשורות טובות. שר הכלכלה בממשלת מקסיקו היוצאת, אילדפונסו גוואחרדו, הודיע אתמול כי חזוס סיאדה, מנהל המו"מ מטעם נשיא מקסיקו הנבחר אנדרס מנואל לופז אובראדור, השיג הבנות עם הצד האמריקאי בנושא.

הן ממשל ארה"ב והן הממשל היוצא במקסיקו להוטים לסיים את המו"מ עד סוף אוגוסט - מספיק זמן עבור טראמפ להודיע לקונגרס שיש הסכם, להעביר אותו, ושהממשל היוצא במקסיקו יספיק לחתום עליו לפני העברת השלטון המתוכננת לחודש דצמבר. לאור היעדרותה של קנדה משולחן המו"מ, היעד הזה רחוק מהישג-יד.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE