הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לקראת הישורת האחרונה, מבט עומק: האם הנשיא טראמפ קיים את הבטחותיו לקדנציה הראשונה?
כל נשיא מפזר בנדיבות את הבטחותיו במהלך הקמפיין לקהל הבוחרים עבור הזכות לשבת במשרדו של תפקיד האיש המשפיע ביותר בעולם, חלקן לא מתקיימות, אך עד כמה? בואו נבחן את מה שהנשיא הנוכחי הבטיח לאמריקה ומה הבוחרים קיבלו בפועל.

לפני ארבע שנים זכה דונלד ג'יי טראמפ בנשיאות לאחר שהבטיח שורה של הבטחות קונקרטיות לתומכיו.
אחת מהם לדוגמא:"הייתי מבטל ומחליף את השקר הגדול, אובמה-קר", כך הבטיח במהלך נאום הפתיחה שלו. "הייתי בונה חומה גדולה, ואף אחד לא בונה קירות יותר טוב ממני".
בניגוד לקמפיין שלו ב-2020, שמבוסס על הבטחות מעורפלות ליותר "ניצחון, ניצחון, ניצחון", הקמפיין של טראמפ לפני ארבע שנים הושרש באמצעות הבטחות לקיצוצי מס ומינוי שופטים עם גישה שמרנית.

האם הוא קיים את ההבטחות שעזרו לו להגיע לכהונה? האם לתומכיו אכפת? סקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת ניו יורק מצא כי מי שהצביע לטראמפ ב-2016 חשב שהוא הפר פחות מהבטחה אחת מתוך חמש- מתוך חמש- אלה שהצביעו להילרי קלינטון אמרו שהוא שבר יותר מארבעה מתוך חמישה.

במציאות, טראמפ הפר כמחצית מ-100 הבטחות קמפיין, כפי שנראה באתר פוליטיפאקט .אתר בדיקת העובדות אינו מודד כוונה, רק תוצאות הניתנות לאימות. (בממוצע, מספר הבטחות שנשברות מנשיאי עבר עומד על שליש מההבטחות שלהם).

תומכיו של טראמפ,הביעו דעתם בתקשורת ואמרו באופן גורף כי הם מרוצים מהאופן שבו הוא עמד בהתחייבויותיו. הנה מבט על תוצאות של כמה מהבטחות המוצהרות ביותר שלו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

לבנות חומה בגבול ועוד לגרום למקסיקו לשלם על זה

הקמת מחסום לאורך הגבול הדרום-מערבי הייתה זעקת ההתלכדות המגדירה של הקמפיין של טראמפ ב-2016. "לבנות את החומה" הפך לשיר, הוא הבטיח לבנות 1,600 ק"מ של חומת גבול והעברת העלות למקסיקו הייתה אמורה להיות הדובדבן שבקצפת.

בארבע השנים האחרונות בנה ממשל טראמפ 600 ק"מ של מחסומי גבול, נכון ל-16 באוקטובר. וכעת הוא בקצב שיקבע אורך של 650 קילומטרים בערך בשבוע הבא. עם זאת, כל הקילומטרים הללו מלבד 25 ק"מ של מחסומים שבפועל הם אכן חדשים, היו שיפוץ או או חיזוק מבנים קיימים.

זה לא מנע מטראמפ לסמן את החומה כמשימה שהושגה בקמפיין. "ודרך אגב, מקסיקו משלמת", אמר טראמפ בעצרת בסנפורד, פלורידה, החודש. "הם שונאים להגיד את זה: מקסיקו משלמת על זה".

למעשה, מקסיקו לא משלמת על זה.

המחסומים שנבנו לאורך הגבול עד כה שולמו נטו על ידי משלמי המסים האמריקאים.

העובדה שטראמפ מעלה את החומה כחלק מהמוטו של הקמפיין שלו "הבטחות שהבטיחו, הבטחות נשמרות" לא מטרידה את תומכיו הנאמנים ביותר, שמדקלמים פחות או יותר כמו המוטו של קבוצת ספורט שהם אוהדים. "אני רואה את 'בניית החומה' כסמלית", אמר אחד מתומכיו, סטודנט בגיינסוויל, פלורידה. מעל הכל, "הוא מנסה לקיים את הבטחותיו".

תומך אחר, בן 57, קבלן הגנה ממריקופה, אריז, הודה שהנשיא לא צלח בבנייה של החומה, אבל הוא אמר שהוא עשה מה שהוא יכול.

"הוא היה יכול לעשות טוב יותר מזה כנראה, זה מן הסתם היה מקבל תמיכה בקונגרס. אך אני מניח הוא עשה מה שהוא יכל. אני מרוצה ממה שהוא עשה רק בגלל שהוא היה צריך להילחם בשיניים ובציפורניים והלך לבית המשפט העליון כדי לבנות כמה קילומטרים".

המשרד לביטחון המולדת טען כי המחסומים החדשים הפחיתו את כוח האדם הדרוש לאיוש מגזרים מסוימים, והפחיתו הגירה בלתי מורשית. בשנתו הראשונה של טראמפ בתפקיד, המעברים הלא חוקיים בגבולות אכן הגיעו לשפל הנקודה הנמוכה ביותר מאז שנות ה-70, אך אז עלו לנקודה הגבוהה ביותר זה עשור בשנת הכספים 2019,  ואז שוב פחתו השנה במהלך מגפת הקורונה.


טראמפ מבקר בפיסת החומה שתכנן להקים

 

למנות שופטים שמרנים

עם שלושה שופטי בית המשפט העליון ו-25% ממערכת המשפט הפדרלית שקיימת כיום כתוצאת מינויי טראמפ, לפי נתונים של ראסל ווילר, מומחה למערכת משפט במכון ברוקינגס, הנשיא הצליח יותר בהבטחת הבחירות הזו מאשר אולי מכל האחרות.

הקמפיין שלו מתגאה בכך שהוא הפך את האיזון בשלושה בתי משפט פדרליים לערעורים והכווין תשעה בתי משפט לערעורים לצד הימין. מועמדותה של השופטת ובל נשכח את המקרה הבולט והחם ביותר- השבעתה של איימי קוני בארט בשבועות שלפני הבחירות הנוכחיות יכולה לעצב מחדש את זכויות ההפלה, חוק ההגירה ואת הכוח הרגולטורי של הממשלה. אישור של שופט בית המשפט עליון כל כך קרוב לבחירות היה חסר תקדים - והדמוקרטים תייגו אותו כחטיפת עמדת כוח לא לגיטימית על ידי הרפובליקנים.

ואילו טראמפ הגן על זכותו לעשות זאת, בטענה שלבחירות הקרובות יש השלכות.

"אני מסכימה עם הבחירות האחרונות של השופטים", אמרה מצביעת טראמפ, בת 63, מורה מבלומינגטון, מיניסוטה, בהתייחסה לבית המשפט העליון. ציינה שהיא קתולית שאמרה שהכומר שלה השפיע על הצבעתה, והסבירה שהיא חושבת שתהליך האישור המהיר של השופטת בארט הוא "צבוע לחלוטין". אבל מסתבר שזה לא היה מספיק כדי לכבות אותה כתומכת בנשיא. "הנשיא טראמפ הוא לא בהכרח מודל גדול לחיקוי, יש לו פגמים, אבל הוא תמך בערכים שלנו: פרו-חיים".

 

ביטול והחלפה של של חוק טיפול בר השגה

הקמפיין הרפובליקני שנמשך שנים לביטול והחלפת חוק טיפול בר ההשגה הוכיח את עצמו כחסר תוחלת ונקטע באופן דרמטי בשנה הראשונה של נשיאותו של טראמפ כאשר הסנאטור ג'ון מקיין מאריזונה הצביע נגד המאמץ. הדמוקרטים השיגו רוב בבית הנבחרים לאחר בחירות אמצע הקדנציה של 2018, אך חרצו את גורלם של כל ניסיונות חקיקה בהמשך לפסול את החוק.

טראמפ לא שכח את תפקידו של מקיין בסיפור, ומשחזר לפני קהל העצרת כיום את ההצבעה לשלילה של המועמד הרפובליקאי ב-2008.

אך הנשיא ומפלגתו עדיין מנסים להגיע להישג ולבטל את אובמה-קר. מחוקקים רפובליקנים ביטלו את המנדט האישי של החוק כחלק מקיצוצי המס ב-2017, וממשל טראמפ טוען בפני בית המשפט העליון שכל חוק שירותי הבריאות צריך לרדת איתו.

תומכיו של טראמפ אינם מטיחים בו אשמה בו על כך שלא הצליח לפרק את הישג החתימה של הנשיא לשעבר ברק אובמה.

תומך אחר של טראמפ, מנהל פרויקט בן 42 בחברת הנדסה בסנט ג'ונס, פלורידה. הביע את דעתו "אני חושב שיהיו לו בעיות להשיג הצלחה בנושא כי הוא יצטרך לעבור בקונגרס. אני קצת מאוכזב שזה עדיין לא קרה, אני לא יודע להצביע האם זו אשמתו או לא".

בשיחה עם קבלן הגנה וותיק המתגורר באריזונה, הוא שיתף כי שוחח עם מר מקיין מספר פעמים במהלך השנים, והוא היה "כל כך מתוסכל" מהסנטור, שנפטר ב-2018.

"הלוואי שהייתי יכול לדבר איתו בפעם האחרונה," אמר מר סאנצ'ז. "אני לא יודע אם הוא הצביע נגד חוק הביטול כי הוא שנא את הנשיא טראמפ או בגלל שהוא האמין שהוא עושה את הדבר הנכון".

"תראו, אחרי הכל אובמה-קר הוא חוק מדינה", הודה וחתם בכך ש"טראמפ עשה כל מה שהוא יכול".

 

מחאות העם כנגד ניסיון טראמפ לבטל את חקיקת אובמה-קר

 

קיצוץ מסים

קיצוצי המס ב-2017 הם אחד ההישגים החקיקתיים הגדולים ביותר של כהונתו הראשונה של טראמפ בתפקיד, ואחד שנחגג על ידי תומכיו.

"העסקים פורחים ואנחנו חוזרים חזקים עוד יותר אחרי קורונה", אמר תומך נלהב, בן 36 ובעל עסק קטן בראת'רפורדטון, ניו יורק "קיצוצי המס של טראמפ מבחינתנו מתורגמים לבין 20 אלף דולר ל-30 אלף דולר בשנה במסים".

עם זאת, חלק מהמבקרים ציין כי קיצוץ המס הסופי שטראמפ חתם עליו היה קטן בהרבה ממה שהבטיח כמועמד. ואילו מרכז מדיניות המס, המנוהל על ידי מכון ברוקינגס, העריך כי היה זה רק רבע מגודל התוכנית שטראמפ ניהל לפני ארבע שנים.

למשל, טראמפ אמר שהוא יחתוך את שיעור מס ההכנסה התאגידי הגבוה ביותר ל-15% מ-35%. הצעת החוק האחרונה שלו העלתה את זה ל-21 אחוז.

עם זאת, הניואנסים הללו נותרו מחוץ להפגנות שלו, שם טראמפ אמר לתומכיו (באופן כוזב) שהוא הצליח להעביר את "קיצוץ המס הגדול ביותר בהיסטוריה".

בעוד שרוב האמריקאים קיבלו קיצוץ מס, המרוויחים הגבוהים קיבלו 60% מכלל החיסכון במס. זה מנוגד במידה מסוימת להבטחה של טראמפ בחוזה עם הבוחר האמריקאי כי "הפחתות המס הגדולות ביותר הן למעמד הביניים" — וזו עובדה שלא אבדה לחלק מהתומכים.

"אני לא מרוצה מהעובדה שהוא קיצץ במסים עבור ההכנסה הגבוהה ואני לא חושב שהוא רצה לעשות את זה, אבל הסנאט הרפובליקני הכריח אותו לעשות את זה", אמר עוד תומך בנשיא, בן 25, סטודנט לרפואה במנהטן. "אבל בסוף יום הוא כן הוא חתם על זה."

למרות זאת, טען והוסיף שהמאמצים של הנשיא הם מה שחשוב. "אני חושב מעל כל, הוא נשאר מחויב כלפי הבטחות הקמפיין שלו עם כמה יוצאים מן הכלל בולטים. האם הוא השיג את כל מה שהוא רוצה? לא, אבל המחויבות שלו חשובה".

 

הנשיא טראמפ לאחר שחתם על חקיקת קיצוץ מס ב-2017

 

משא ומתן מחודש על עסקאות סחר

במהלך המרוץ הנשיאותי ב-2016, טראמפ התנגח עם הקונבנציה ופקפק בתמיכתה של וושינגטון במשך עשרות שנים בעסקאות סחר חופשי. הוא נשבע לדון מחדש בהסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה או לסגת ממנו לחלוטין, לפרוש מהשותפות הטרנס-פסיפיק ולהעלות את התעריפים.

והוא אכן מימש את ההבטחות האלה. הוא פרש מהשותפות הזו בימים הראשונים שלו בתפקיד. הוא ניהל מלחמת סחר עם סין והטיל מכס על יבוא רב, והותיר את הצרכנים האמריקאים לשאת בנטל הכלכלי. הוא  חתם על  הסכם ארצות הברית-מקסיקו-קנדה, שכלל שינויים משמעותיים אך גם שורה של עדכונים פשוטים לגבי נפטא.

למרות שחלק מהמומחים סקפטיים אם בכלל מדיניות הסחר של טראמפ מועילה כלכלית וקרן המס השמרנית מעריכה כי התעריפים הביאו להכנסות, אך הפחיתו בשכר, התוצר המקומי הגולמי וצמיחת התעסוקה — התומכים היו מרוצים.

מצביע אחר עבור הנשיא סיפר שהוא איבד את עבודתו כמהנדס בגלל נפטא, כאשר מנהלים בחברה הקודמת שלו הודיעו לעובדים שהוא עובר למקסיקו. לעומת זאת, לדבריו, מדיניות הסחר של טראמפ החייתה את האזור.

"אם אתם רוצה לבוא לעיירה הקטנה שלנו, אני אראה לכם את כל שלטי ההעסקה שלנו ברחבי המחוז. אנחנו מתאוששים כל כך מהר, יש עבודות בכל מקום, במיוחד כך היה טרום קורונה. בעיירה הקטנה שלי של 20,000 איש, היו, פעם, 1,500 משרות ייצור. לשכת המסחר בעצמה אמרה לי את זה".

החוויה לצער הכלכלנים לא הייתה אוניברסלית. ברחבי המדינה התעסוקה בייצור עלתה  ב-500,000 עד מרץ. אבל, בעקבות מגפת נגיף הקורונה, היו 190,000 משרות פחות במגזר עד ספטמבר מאשר כשטראמפ נכנס לתפקידו.

עוד רפובליקני, בן 72 מראלי, ניו יורק, שיתף כי הוא אומנם לא נהנה ישירות ממדיניות הסחר של טראמפ, אך הוא בכל זאת "התלהב מהמעורבות לגבי נפטא ונרגש מכך שהוא התעמת עם סין ועם כמה משותפי הסחר האירופיים שלנו".

מר פלוני, שפרש לגמלאות, הדגיש כי באופן אישי הוא מוצא את טראמפ טיפוס לא נעים.

"אבל אחרי שאמרתי את כל זה, הצבעתי מוקדם והצבעתי עבורו, הוא עשה את הדברים שרציתי שהוא יעשה."

 

טראמפ פורש מהסכם הסחר החופשי והשותפות הטרנס פסיפיק

 

לסיכום של דבר אחרי שבחנו את כל המדובר לעיל הבנו שלמרות שיותר מכל נשיא אחר הוא לא קיים את הבטחות הקמפיין בחירות שלו בהיקף מפתיע של 50 אחוז, נתון אחר בא לטובתו- כריזמה, אחרת אין הסבר אחר לכך שכל התומכים שהוזכרו בכתבה מסכמים פה אחד: הוא לא הצליח לקיים את מה שהוא הבטיח, אבל הוא ניסה ונראה שהתאמץ, וזה מה שחשוב- הרצון.
אז יש שיגידו שעם רצון טוב לא קונים לחם במכולת, ואחרים יאמרו שעם רצון טוב לבדו לא מנהלים מדינה, שלא לומר מעצמת על. אבל מסתבר שכן עבור הנשיא הנוכחי, נותר לחכות ולראות אם זה יתבטא בקדנציה שנייה.

 

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE