הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
איום גרעיני: איראן הודיעה שתפרוש מכמה סעיפים בהסכם הגרעין
לקראת ציון שנה מאז שפרשה ארצות הברית מהסכם הגרעין, עכשיו תורה של איראן. לדברי טהרן, מדובר בשינויים שנועדו לשמור על ההסכם ולא להרוס אותו

נשיא איראן הודיע היום (רביעי) כי ארצו תפסיק לעמוד בכמה מתנאי הסכם הגרעין שנחתם עם מעצמות העולם. זאת, לאחר שממשל טראמפ הגביר את הלחץ הכלכלי והצבאי על טהרן. חסן רוחאני אמר כי איראן תצמצם את העמידה שלה בתנאי ההסכם. דבריו של הנשיא האיראני באים לקראת ציון שנה לפרישת ארצות הברית מההסכם והחזרת הסנקציות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


"הגשנו שהסכם הגרעין זקוק לשינוי". נשיא איראן חסן רוחאני (צילום: Shutterstock)

לדברי רוחאני, איראן תתחיל לשמור אורניום עודף ומים כבדים בתוך המדינה - בניגוד למכירה של חומרים אלה למדינות אחרות. מדובר בהפרה חלקית של ההסכם. הוא גם הגדיר אולטימטום של 60 ימים להסכם חדש עם בריטניה, צרפת, גרמניה, סין, רוסיה והאיחוד האירופי - בלי ארצות הברית - ואיים לחזור ולהעשיר אורניום ברמות גבוהות יותר.

"הרגשנו שהסכם הגרעין זקוק לשינוי ו'משככי הכאבים' שניתנו בשנה האחרונה לא היו יעילים", אמר רוחאני בנאום ששודר בטלויזיה. "השינוי הזה שומר על ההסכם, ולא הורס אותו".

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף, שנמצא בימים אלה במוסקבה, פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי "לאחר שנה של המתנה, איראן מפסיקה את הצעדים שארצות הברית קבעה ושלא ניתן להמשיך בהם". זריף הזהיר כי למעצמות יש "חלון הזדמנויות קטן לשנות את זה".

ההודעה האיראנית באה כאשר ברקע הבית הלבן הולך ומתקרב לעימות צבאי עם איראן. הפנטגון שלח נושאת מטוסים ומפציצים כצוות תקיפה למזרח התיכון בעקבות מידע מודיעין ולפיו איראן מתכננת לפגוע בחיילים אמריקנים המוצבים על אדמת עיראק.

 

חלון הזדמנויות קטן לשינוי. שר החוץ האיראני מוחמד זריף (צילום: Shutterstock)

בחודש שעבר הגדיר הנשיא דונלד טראמפ את משמרות המהפכה ארגון טרור. מדובר בגוף צבאי ואחד מעמודי התווך של שלטון הרפובליקה האיסלאמית שמחזיק בתפקידים נרחבים בתחום הביטחוני, הכלכלי, הפוליטי והחברתי במדינה.

שר החוץ מייק פומפאו ערך אתמול ביקור לא מתוכנן לעיראק, שם הוא סיפר לכתבים כי הוא פגש את ראש הממשלה עאדל עבדול מהדי, ותדרך את הגורמים המקומיים על "זרם האיומים הגוברים" שוושינגטון רואה מכיוונה של איראן. "שוחחנו על תפקידה החשוב של עיראק להגן על החיילים האמריקנים שנמצאים בשטחה", אמר. "אני חושב שכולם צריכים לבחון את ההחלטות האיראניות ובצע את ההערכות שלהם בנוגע לסיכון העולה ממנה".

על אדמת עיראק משרתים כיום כ-5,000 חיילים אמריקניים. לאחר הפרישה מהסכם הגרעין, ממשל טראמפ חידש את הסנקציות הכלכליות על איראן, הביא את המדינה לבידוד כלכלי ופגע ביכולת שלה לייצא נפט.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE