הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
1 מכל 5 אמריקאים סבור: עסקים קטנים יכולים לסרב לשרת לקוחות יהודים
סקר חדש מעורר דאגה רבה בקרב הקהילה היהודית לאחר ש-19% מן הנשאלים טענו שמותר לעסקים לסרב להעניק שירות ליהודי. ניתן למצוא דוגמה בולטת נוספת לאנטישמיות שפוקדת את המדינה בפוסט אנטי-יהודי מזעזע שהועלה לרשתות ע"י עובד במסעדה בפיטסבורג, במרחק קצר מהמקום בו 11 מתפללים יהודים נרצחו בנובמבר האחרון

19% מאמריקאים סבורים שבעלי עסקים קטנים מחזיקים בזכות לסרב לשרת אדם יהודי אם הדבר "מפר את האמונה הדתית" שלהם, כך עולה מסקר חדש שפורסם השבוע.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

הנתון הגבוה, כמעט חמישית מן הנשאלים, מהווה עלייה משמעותית לעומת הפעם הקודמת שסקר זה נעשה ב-2014, אז 12% ראו בסירוב של יהודים כזכות של בעלי העסקים הקטנים. 

הסקר הוכן ע"י המכון הציבורי לחקירת הדת (Public Religion Research Institute), מלכ"ר אמריקאי שאינו משויך למפלגה פוליטית כלשהו. המכון בחן את הסוגייה גם עם קבוצות אחרות באוכלוסייה, ביניהן קהילת הלהט"ב, טרנסג'נדרים, אתאיסטים, מוסלמים ואפרו-אמריקאים.

30% מן הנשאלים סבורים שבעלי עסקים קטנים גם יכולים לסרב לשרת הומואים ולסביות - הנתון הגבוה ביותר שנמדד בין כל הקבוצות. 29% השיבו כי הזכות קיימת כאשר הלקוח הוא טרנסג'נדר, ואילו 15% סבורים שהיא קיימת כאשר הלקוח הוא אפרו-אמריקאי.

 

ממצאי הסקר (צילום: PRRI)

 

כאמור, המלכ"ר אינו משויך לזרם פוליטי כלשהו, אך מחברי הסקר בכל זאת ניסו למצוא קשר בין שיוך פוליטי לבין התשובה שניתנה ע"י המשיב. בקרב נשאלים אשר הזדהו כרפובליקנים, 24% סבורים שזכות הסירוב קיימת כאשר הלקוח הוא יהודי. לשם השוואה, בקרב משיבי הסקר אשר הזדהו כדמוקרטים, הנתון עומד על 17%.

בימי שגרה, יתכן שממצאי הסקר היו נראים מעט מנותקים מהמציאות, אולם גל האנטישמיות שפוקד את ארצות הברית בשנים האחרונות מוכיח אחרת. רק השבוע נודע כי הקהילה היהודית בפיטסבורג, שעדיין מתאוששת מאירוע הירי הקטלני בו נרצחו 11 מתפללים בבית הכנסת "עץ חיים", מתמודדת עם פרשה אנטישמית חדשה.

 

בית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג (צילום: Shutterstock)

 

מנהל של מסעדה פופולארית בעיר התנצל בפני הקהילה לאחר שאחד מעובדיו פרסם פוסט אנטישמי בוטה ברשתות החברתיות. ביום ראשון העובד העלה פוסט לדף הפייסבוק שלו בו מוצגת תמונה של תנור מבפנים, והוסיף את הכיתוב: "למכירה: מיטת קומותיים יהודית".

"אנא דעו לכם שאמירותיו והשקפת העולם שלו אינה מייצגת בשום פנים ואופן את הערכים של המסעדה ושל יתר העובדים", כתב ג'ף קים, הבעלים של מסעדת Yokoso Japanese Steakhouse, בדף הפייסבוק שלו.

קים סיפר כי הוא ויתר חברי הצוות למדו על הפוסט ביום ראשון, וכבר למחרת החליט לפעול בנושא: "חוזה ההעסקה שלו בוטל באופן מיידי", כתב קים.

 

התנצלותו של בעל המסעדה בעקבות הפוסט הפוגעני של אחד מעובדיו (צילום: פייסבוק)

 

בהמשך העובד זוהה כסטיבן גאייר, והוא סיפר לעיתון "פיטסבורג טריבון-ריוויו" שהפוסט שהעלה "הייתה טעות אחת גדולה". לדבריו, אי-הבנה הובילה לפרסום התמונה הפוגענית. "חשבתי שזה משהו על מיטות דניות", הוא טען.

עוד סיפר העובד כי "חיי נהרסו. בחיים לא הייתי מזלזל במכוון ביהודי. אני אוהב את כולם, בלי קשר לדת, צבע או גזע שלהם. עשיתי טעות ענקית ואני מאוד מצטער על מה שקרה", הוא אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE