הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"עם חזק שמסוגל להתגבר על כל קושי": הקהילה היהודית בארה"ב מביטה קדימה לאחר השנה הקשה בתולדותיה
בעוד שמיליוני יהודים ברחבי ארצות הברית ישבו ויסעדו עם בני משפחתם כדי לציין את השנה העברית החדשה, מוטב יהיה להיזכר שמשפחות רבות איבדו את יקיריהם באירועי ירי המונעים מאנטישמיות. אחרות חוששות לשלוח את הילדים ברחובות העיר בגלל תקיפתם של יהודים; אך כולם גם יאחלו לסוף פשעי השנאה ולשיפור היחסים בין יהודי ארה"ב לבין ישראל

בזמן שיהודים ברחבי העולם יחגגו את השנה העברית החדשה, קרוב ל-7 מיליון יהודים החיים ברחבי ארצות הברית יקוו שתש"ף תביא בשורות טובות יותר מקודמה. יהודי ארה"ב נאלצו להתמודד עם 2 אירועי ירי המוניים בתוך מוסדות יהודים, תקיפות הפיזית של יהודים ברחובות הערים הגדולות, ריסוס כתובות נאצה אנטישמיות בבתי כנסת ומרכזי קהילה יהודים ואירועים מעוררי בחילה נוספים.

אם לא די בכך שהקהילה היהודית מרגיש איום מצד גויים בארה"ב, בשנה האחרונה גם חלה הידרדרות משמעותית ביחס שקיבלו מצד ישראלים רבים. כמובן שכאן נכנס ההיבט הפוליטי, בו מצד אחד נטען כי הפוליטיזציה של ישראל ע"י פוליטיקאים רבים, ביניהם גם נשיא ארה"ב, היא זו שהביאה לפגיעה הקשה ביחסים בין יהודי ארה"ב לישראל. מאידך, יש הטוענים כי העובדה שיהודים רבים בארה"ב נאמנים למפלגה הדמוקרטית - שהפכה לביתם של לא מעט דמויות שנויות במחלוקת (בייחוד ביחס שלהם כלפי ישראל) היא זו שהביאה לפגיעה ביחסים.

אולי אין הסכמה בנוגע לסיבה, אבל כל הצדדים בהחלט מרגישים את הפגיעה ביחסים. ולמען הסר ספק, האינטרס של כולנו - יהודים החיים בארה"ב, יהודים החיים בישראל וישראלים החיים בארה"ב - הוא שמערכת היחסים בין ישראל לארה"ב תמיד תהיה חזקה, הן בפן המדיני והן בין התושבים עצמם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


יהודי ארה"ב יקוו לשיפור ניר ביחסים עם ישראל לקראת המעבר משנת תשע"ט לשנה החדשה

 

כאשר מביטים לאחור על תשע"ט, אי אפשר שלא להתייחס לעובדה שזו הייתה השנה הקטלנית ביותר שעברה על יהודי ארצות הברית מאז ומעולם. השנה החלה עם אירוע הירי הקשה בבית הכנסת "עץ חיים" בשכונת סקוורל היל בפיטסבורג.

בוקר יום שבת, ה-27 באוקטובר, כאשר תפילת שחרית נשמעה בין כותלי בית הכנסת, רוברט באוורס בן ה-46 לחייו נכנס למקום כשהוא חמוש ברובה סער AR-15, והחל לירות לכל עבר. במשך יותר מ-20 דקות, באוארס טבח בקהילה היהודית הקטנה ורצח 11 מתפללים בעודו צועק "כל היהודים צריכים למות".

רק למחרת הטרגדיה פורסמו זהות הנרצחים, ומימדי הזוועה התגלו. בין ההרוגים היו בני זוג, אח ואחות, ובעיקר היה מדובר באנשים מבוגרים: הקורבן הצעיר ביותר היה בן 54 והמבוגרת ביותר בת 97. רשימת הנרצחים המלאה באירוע זה כללה את דניאל שטיין, בן 71; ג'ויס פיינברג, בת 75; רוז מלינג'ר, בת 97; ג'רי רבינוביץ', בן 66; ססיל רוזנטל, בן 59; אחיו דוד רוזנטל, בן 54; ברניס סימון, בת 84; בעלה סילבן סימון, בן 86; מלווין וקס, בן 88; ואירווינג יונגר, בן 69.

לאחר הטבח, כאשר החוקרים ניסו להבין מה הוביל את באוורס לרצוח, התגלה כי הוא עקב והעריץ מספר ארגונים בעלי עמדות קיצוניות, למשל אתרים המזוהים עם תנועת העליונות הלבנה. הוא נכח בעצרת של התנועה בווירג'יניה באוגוסט 2017 (אותה עצרת שהפכה לפיגוע הדריסה בשארלוטסוויל), ובאחד הפורומים שאליך היה משויך הוא כתב בפרופיל שלו: "יהודים הם ילדי השטן".

למרות החקירה היסודית שבוצעה והפרופיל שנוצר של אדם קיצוני שמבקש לפגוע ביהודים, רשויות החוק בארצות הברית לא הצליחו למנוע אירוע ירי נוסף בתוך מוסד יהודי. הוא התרחש שישה חודשים בדיוק לאחר מכן, בבית חב"ד בעיר פאוויי שבמחוז סן דייגו.

באירוע זה, ג'ון ארנסט בן ה-20 נכנס למקום ביומו האחרון של חג הפסח כשהוא חמוש ברובה סער. הוא רצח מתפללת אחת, לורי גילברט-קיי ז"ל, ופצע שלושה נוספים, ביניהם הרב ישראל גולדשטיין וילדה בת 8. כאמור, גם הוא פעל ממניעים אנטישמיים ומזוהה עם תנועת העליונות הלבנה. לאחרונה נחשף כי לאחר הירי, הוא התקשר בעצמו למוקד החירום 911 והסביר שביצע את הרצח מכיוון שהוא "מגן על האומה שלנו מפני העם היהודי, שמנסה להשמיד את כל האנשים הלבנים".

 

 

השנה הקרובה תהיה חשובה ביותר עבור הקהילה היהודית בארצות הברית (צילום: Getty Images)

 

למרבה המזל, היו גם לא מעט אירועים ירי שכוונו כלפי יהודים שסוכלו ע"י רשויות החוק. כך למשל, משרד ה-FBI בלאס וגאס - עיר כבר חוותה אירועי ירי בלתי נתפסים - עצרה צעיר שניסה לשכור את שירותם של כמה יוצאים צבא במטרה לפגוע באחד מבתי הכנסת או מקומות אחרים המזוהים עם הקהילה היהודית בעיר.

הצעיר, קונור קלימו, היה הכוכב של כתבה שהוכנה ע"י התקשורת המקומית ב-2016, ובה הוא נראה מסייר בשכונת מגורים בעודו לבוש במדי צבא וחמוש ברובה סער. לאחר שנעצר בתחילת חודש אוגוסט, בחיפוש בביתו נמצאו עוד כמה כלי נשק, חומר נפץ וציוד צבאי רב.

כאמור, היו גם לא מעט מקרים שבהם יהודים הותקפו בדרכים אחרות שאינן קטלניות. רק לאחרונה, כחלק מההכנות לקראת חגי תשרי ועל רקע הכוונה לתגבר את בתי הכנסת ומוסדות יהודים נוספים במהלך החגים, רשויות החוק בניו יורק חשפו עלייה מדאיגה בפשעים האנטישמיים.

בתשעה החודשים הראשונים של 2019 התקבלו 290 דיווחים במוקד משטרת ניו יורק על פשעי שנאה. מתוך מאות המקרים, ביותר מ-150 הקורבן היה יהודי. רק כדי להמחיש את סוג התקיפות, במהלך החודשיים האחרונים אירעו מספר תקיפות אלימות, בעיקר ברובע ברוקלין בעל אוכלוסייה יהודית גדולה. תקיפות אללה כללו את הכאתו עם סלע של חרדי קשיש שבזמן שטייל בפארק, זריקת אבן לעבר נהג משאית יהודי והצתת בית חב"ד בעיר.

 

הנשיא טראמפ זוכה לתמיכה יחסית גדולה מצד יהודי ארה"ב, שמקווים לראות שיפור ביחס עם ישראל בשנה הבאה (צילום: Getty Images)

 

אי אפשר להתייחס לשנה האחרונה שעברה על יהודי ארצות הברית מבלי להזכיר את הנשיא טראמפ. ארגונים יהודים רבים, ביניהם גם הליגה נגד השמצה (ADL), האשימו את הנשיא באופן פומבי בפוליטיזציה של ישראל ושל יהודי ארה"ב.

מצד אחד, הנשיא טראמפ הוא כמובן פוליטיקאי, ובדומה לכל פוליטיקאי אחר, צריך לקחת את דבריו בערבון מוגבל ולהכיר בכך שהוא מנסה להעביר מסר משכנע כשהוא מצייץ דברים כגון ""מתי חברות הקונגרס בשמאל הקיצוני יתנצלו לאומה שלנו, לעם ישראל ואפילו למשרד הנשיא, על השפה הקשה שבה השתמשו ועל הדברים הנוראים שהן אמרו". אמירה זו, אגב, הייתה תגובה לארבע חברות קונגרס שאותן הנשיא מכנה "הצוות".

ה"צוות" מורכב, בין היתר, מחברת הקונגרס הדמוקרטית אילהאן עומאר, שעוררה לא מעט זעם וכעס כאשר טענה שהשדולה הפרו-ישראלית בארה"ב (AIPAC) משלמת לחברי הקונגרס כדי לתמוך בישראל: "זה הכל קשור לבנג'מין", היא אמרה תוך כדי שהיא מתייחסת לבנג'מין פרנקלין, שמופיע על גבי שטר 100 הדולר.

ולמרות הכעס בעקבות אמירתה של עומאר, אותם ארגונים כגון ה-ADL לא אהבו את השימוש של הנשיא טראמפ בישראל ככלי לניגוח פוליטי. חשוב לציין כי ב-ADL כמובן גינו בחריפות את דברי עומאר, אך גם את דבריו של טראמפ:  "כיהודים, אנחנו יודעים לזהות דעה קדומה שמפלגת. אומנם אנו ב-ADL התנגדנו באופן פומבי לאמירות של חלק מחברות הקונגרס במספר נושאים, אך הנשיא חוזר על דבריהם של אנשי תנועת העליונות הלבנה אשר משתמשים בעם היהודי ומדינת ישראל כמגן פוליטי", נמסר ממנהל ה-ADL, ג'ונתן גרינבלאט.

גם במועצה הדמוקרטית ליהדות ארה"ב (Jewish Democratic Council of America) בחרו לגנות את דבריו ואמרו: "ניסיון שקוף להשתמש בישראל כהסחה, דבר שאנו דוחים על הסף".

 

פני הרוע נחשפו במהלך השנה האחרונה. מימין: שני מבצעי הרצח בפיטסבורג ופאווי. משמאל: קונור קלימו, שנעצר ע"י הרשויות בלאס וגאס רגע לפני שהספיק לפגוע בקהילה היהודית בעיר (צילום: איי. בי. סי. 13 / FBI)

 

הסיבה לזעם בקרב יהודי ארצות הברית הייתה העובדה שנעשה שימוש ב"נאמנות כפולה", מושג שיהודים רבים שומעים מאז ימי מלחמת העולם השנייה. ביטוי מעליב זה אומר שיהודים שחיים בארצות הברית אינם יכולים להיות "אמריקאים אמיתיים", שכן הם תמיד יעדיפו את ישראל על פני ארה"ב בשל יהדותם.

אגב, מדובר באותה האשמה שחברת הקונגרס עומאר הטיחה ביהודי ארצות הברית כאשר היא כותבת ואומרת דברים אנטישמיים בוטים. אך הציפיה מנשיא ארצות הברית היא שונה מזו של חברת קונגרס ממינסוטה, ועל כן ניתן להבין את עוצמת הכעס ששוררת בקרב יהודים בארה"ב.

שיא סוגיית ה"נאמנות הכפולה" אירע בחודש אוגוסט בסמוך להחלטת ממשלת ישראל שלא לאפשר לעומאר וחברת קונגרס נוספת, רשידה טליב, לבקר בישראל. כזכור, הביקור תוכנן במשך שבועות ארוכים, ושגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, שוחח עם ראשי הקונגרס כדי להבטיח את קיום הביקור: "מתוך כבוד אל הקונגרס האמריקאי ואל הברית הנהדרת שקיימת בין ישראל לאמריקה, החלטנו שלא לסרב את כניסתם של אף חברי הקונגרס לישראל".

אלא שכיומיים לפני הביקור המתוכנן, הנשיא טראמפ צייץ: "ישראל תציג חולשה רבה אם היא תאפשר לחברות הקונגרס עומאר וטליב לבקר. הן שונאת את ישראל ואת כל היהודים, ואין שום דבר שניתן לומר או לעשות כדי לשנות את דעותיהן. מינסוטה ומישיגן יתקשו לבחור בהן מחדש, הן פשוט בושה!". בסופו של דבר, ממשלת ישראל התרצתה, ושר הפנים אריה דרעי הודיע כי לא יאפשר את ביקורן של שתי חברות הקונגרס.

 

הנשיא טראמפ במהלך ביקור בבית הכנסת "עץ חיים" בפיטסבורג לאחר רציחתם של 11 מתפללים יהודים במקום (צילום: Getty Images)

 

הפרשה הייתה בראש הכותרות במשך ימים ספורים, ודווקא כאשר היה נדמה שהיא דועכת, הנשיא טראמפ אמר מול המצלמות בחדר הסגלגל: "כל יהודי שמצביע עבור המפלגה הדמוקרטית הוא בור או לא נאמן". אמירה זו הייתה קשה מאוד עבור יהודי ארצות הברית, גם כאלה שאינם תומכים במפלגה הדמוקרטית, בשל המסרים הסמויים של חוסר נאמנות.

גם כאן נדרשה תגובה מצד הליגה נגד השמצה, והמנהל גרינבלאט כתב: "לא ברור לי כלפי מי היהודים לא יהיו 'נאמנים' כמו שהנשיא טראמפ אמר, אבל אישומים של חוסר-נאמנות משמשים לתקיפת יהודים מזה תקופה ממושכת. כפי שאמרנו בעבר, ניתן להתעסק בהליכים דמוקרטיים ללא האישומים הללו. כבר עברנו מזמן את הנקודה שבה צריך להפסיק להשתמש ביהודים כ'כדורגל פוליטי'"

היילי סופר, יו"ר המועצה הדמוקרטית-יהודית הגיבה אף היא: "דוגמה נוספת שבה הנשיא טראמפ משתמש באנטישמיות ככלי נשק וככלי פוליטי. בזמן שישנה עלייה בתקריות האנטישמיות בשל החיזוק שתנועת העליונות הלבנה קיבלה מהנשיא, טראמפ חוזר על אמירות אנטישמיות", היא כתבה.

ראוי לציין כי לא כולם הגיבו באופן דומה והיו כאלה שדווקא הביעו תמיכה באמירת הנשיא. כך למשל, בארגון היהודי-רפובליקני (Republican Jewish Coalition) חיזקו את הדברים שלו: "הנשיא טראמפ צודק, אדם מציג את עצמו כחסר נאמנות כאשר הוא מגן על מפלגה שמאפשרת לאנשים לשנוא אותך בגלל הדת שלך. במפלגה הרפובליקנית יש מעט מאוד מקרים של אנטישמיות, וכאשר הם מתרחשים נציגנו הנבחרים פועלים באופן מהיר והחלטי כדי להעניש ולסלק את אותו אדם".

 

ג'ונתן גרינבלאט, יו"ר הליגה נגד השמצה, קורא להפסיק לעשות שימוש בישראל ככלי פוליטי (צילום: מתוך יוטיוב)

 

על אף השנה הקשה שעברה על קהילתם, יהודי ארצות הברית מגלים אופטימיות זעירה לקראת השנה הבאה. יש שיגידו שהאופטימיות הזו צצה לאחרונה בעקבות תוצאות הבחירות בישראל שנערכו באמצע חודש ספטמבר והדחה אפשרית של ראש הממשלה נתניהו. עם זאת, יהודי ארה"ב יהיו מחוייבים למצוא דרך לשמר את היחסים עם ישראל ללא כל קשר לתמונת המצב הפוליטית, הן בירושלים והן בוושינגטון די. סי.

כפי שנאמר בתחילת הכתבה, האינטרס של כל יהודי ארה"ב, יהודי ישראל וישראלים החיים בארה"ב הוא חיזוק מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE