הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תגובת הרשויות המקומיות למשבר הקורונה רק הדגישה את השסע הפוליטי העמוק בארה"ב
פוליטיקאים רבים מדברים על אחדות במהלך המשבר, אך המציאות מציגה תמונה שונה לחלוטין: 15 מתוך 21 מדינות שבהן קיימת הנחיה לתושבים להישאר בבתים נשלטות ע"י מושלים דמוקרטים. שתי הגישות השונות הללו הן הוכחה מצערת לכך שאפילו מגפה עולמית לא יכולה לגשר את הפערים והשסעים שקיימים בארצות הברית של ימינו

עוד בטרם החל משבר הקורונה בארה"ב, האווירה הפוליטית הייתה מתוחה ביותר. למרות זאת, בעתות משבר, מנהיגים צריכים לדעת לשים את המחלוקות בצד לטובתם של כלל התושבים. כך פועלות לא מעט ממשלות ברחבי העולם, אך נדמה כי השסעים הפוליטיים עדיין מכתיבים את המציאות בלא מעט אזורים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שיקגו, לאס וגאס, ניו יורק וסן פרנסיסקו נותרו ריקות בשל משבר הקורונה (צילום: רויטרס / AP / Getty Images)

 

קחו למשל את לוס אנג'לס, שם ראש העיר גרסטי פרסם הנחיה לפיה התושבים צריכים להישאר בבתים, מלבד לסידורים חיוניים כגון קניית מזון או ביקור אצל רופא. הוא אף איים כי בתי עסק שלא יפעלו לפי ההנחיה ימצאו את עצמם ללא חשמל. לעומת זאת, במדינת מיסיסיפי גרים שלושה מיליון בני אדם, אך המושל ריבס מאפשר לרוב העסקים להישאר פתוחים, אפילו מסעדות, רק בתנאי שעד 10 אנשים ייכנסו לעסק.

שתי הגישות השונות הללו הן הוכחה מצערת לכך שאפילו מגפה עולמית לא יכולה לגשר את הפערים והשסעים שקיימים בארצות הברית של ימינו. אותה שבטיות עמוקה שמכתיבה את הנרטיב על נושאים כמו הגירה, מסים ובריאות היא זו שמכתיבה את הטון במהלך המשבר.

כמובן שישנם יוצאים מן הכלל, אך בגדול ניתן לחלק את תגובות המדינות בארה"ב לפי השיוך הפוליטי: מרבית המנהיגים הרפובליקנים נוטים להתנגד להנחיות כמו ריחוק חברתי, בייחוד לאחר שבתחילת המשבר הנשיא טראמפ זלזל בנגיף הקורונה (בעצרת בחירות שנערכה בדרום קרוליינה בשלהי חודש פברואר הנשיא אמר שהקורונה היא "תרמית דמוקרטית" שנועדה להפילו).

לעומת זאת, במדינות בשני החופים, שהינן בעלות ריכוזי אוכלוסייה גדולים יותר, המנהיגים המקומיים אימצו את המדיניות הנוקשה ביותר, החל מסגירת עסקים וכלה באכיפת המדיניות באמצעות המשטרה. ראוי לציין כי באותן מדינות בחוף - בייחוד קליפורניה, ניו יורק ו-וושינגטון - נרשמו המקרים הראשונים של קורונה בארה"ב, דבר שעשוי להסביר את התגובה של הרשויות המקומיות לעומת מדינות אחרות.

"המגפה יכולה לשמש כחלון שדרכו ניתן להביט אל תוך הפוליטיקה שלנו", מסביר לארי ליבט, בכיר במלכ"ר "קרן משפחת קייזר" (Kaiser Family Foundation) העוקבת אחר תגובות הרשויות למשבר. "ניתן לראות בבירור את החלוקה הפוליטית, בייחוד בשבועיים האחרונים", הוא טען.

 

ניו יורק כמקרה בוחן: בתוך חודש זינק מספר הנדבקים ל-60 אלף (צילום: Getty Images)

 

משבר הקורונה תופס את מרבית הכותרות בחודשיים האחרונים, כך שניתן לשכוח שבעוד שבעה חודשים בלבד יתקיימו בחירות לנשיאות ארצות הברית. המועמד הדמוקרטי המוביל, סגן הנשיא לשעבר ביידן, מתקשה למשוך תשומת לב במהלך המשבר - תוצאה צפויה של מגפה עולמית.

לכן ניתן להבין מדוע הוא מנסה להופיע בכמה שיותר תוכניות, בייחוד בערוצים כמו סי. אן. אן. ו-MSNBC המועדפים על קהל בוחריו. באחד מאותם ראיונות, ביידן קרא להכריז על העוצר ברמה הלאומית, וזאת במקום להשאיר את ההחלטה בידי מושלים, ראשי מחוזות וראשי ערים.

ה"תוכנית" של ביידן היא ההפך הגמור מתגובת הנשיא, ולא במקרה. אך יתכן שדווקא תגובת הנשיא טראמפ היא זו שתסלול את הדרך לקדנציה שניה בבית הלבן. הסקרים האחרונים חושפים כי ישנה שביעות רצון מהאופן שבו הנשיא מתפקד במהלך המשבר, ונדמה כי נתון זה רק עולה בשבוע האחרון.

עם זאת, צריך להסתייג ולציין כי נשיאי ארה"ב לרוב זוכים לתמיכה רחבה במהלך משברים, כמו למשל הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש שזכה ל-92% תמיכה בשבועות שלאחר פיגועי 9/11, וזאת לעומת כ-60% בתחילת כהונתו (כתשעה חודשים לפני הפיגועים).

 

מימין: ראש עיריית לוס אנג'לס, אריק גרסטי. משמאל: מושל מיסיסיפי, טייט ריבס (צילום: AP / רויטרס)

 

הנתונים ברמה הלאומית רק מדגישים את העובדה שאי אפשר להתעלם מהשסע הפוליטי: 15 מתוך 21 המדינות שבהן קיימת הנחיה לתושבים להישאר בבתים הן מדינות בעלות מושל דמוקרטי. בנוסף, ב-7 המדינות עם הכי הרבה נדבקי קורונה ישנם מושלים דמוקרטים, ואילו בשש המדינות בעלות הכי פחות מקרי קורונה יש מושלים רפובליקנים.

על אף שחולי קורונה אובחנו בכל 50 מדינות ארה"ב, נדמה כי ניו יורק צריכה לשמש כאזהרה לכולם: המקרה הראשון דווח ב-1 במרץ, וכיום - ה-30 במרץ - ישנם 60 אלף נדבקים בנגיף ויותר מאלף מקרי מוות כתוצאה מהקורונה.

בזמן שהשסעים הפוליטיים מורגשים כעת יותר מתמיד, צריך לזכור שאין מדינה בעולם שבה יש יותר מקרים של הידבקות בקורונה מאשר ארצות הברית: לפי המספרים הרשמיים שפורסמו ע"י ד"ר דבורה בירקס, מתאמת הכוח המיוחד שהוקם בבית הלבן לטיפול במשבר, מניין חולי הקורונה בארה"ב עולה על 143 אלף כאשר ישנם לפחות 2,400 מקרי מוות הקשורים למגפה.

ולעומת זאת, ד"ר בירקס סיפרה במהלך ראיון ששודר הבוקר (שני) כי יתכן שמדובר רק באחוז או שניים מכלל הקורבנות הצפויים "אם נעשה את הכל בצורה הטובה ביותר, כמעט מושלמת, נוכל למצוא את עצמנו עם 100 אלף עד 200 אלף מתים", היא אמרה.

בירקס אף התייחסה באופן ספציפי לכך שכל רשות מקומית מגיבה בצורה אחרת. לדעתה, קיים צורך ב"תגובה אחידה בכל ארצות הברית. ערים שלא שומרות על ריחוק חברתי ולא מנחות את התושבים להישאר בבתים יגרמו להמשך התשפטות הנגיף", היא אמרה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE