הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ביהמ"ש העליון דחה את בקשתו של אסיר יהודי הנידון למוות לקבל משפט חוזר
רנדי הלפרין היה אחד מה"טקסס 7" שנמלטו מבית הכלא במדינה לפני 18 שנים. במהלך המשפט על רצח של שוטר (שאירע במהלך הבריחה), הלפרין טען כי נפל קורבן לשופט אנטישמי. ולמרות זאת, ביהמ"ש העליון החליט שלא לקיים עבורו משפט חוזר. השופטת סוטומיור: "טענותיו מעוררות דאגה, סומכת על בתי המשפט בטקסס"

רנדי הלפרין, אסיר יהודי שנידון למוות בטקסס, לא יזכה למשפט חדש בפני הערכאה המשפטית הבכירה במדינה, כך קבעו חברי בית המשפט העליון של ארה"ב מוקדם יותר היום (שני).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הלפרין, ימים ספורים לאחר שנעצר ב-2001 (צילום: רויטרס)

 

בפסיקה שפורסמה היום הסבירו השופטים כי אין בכוונתם לקבל את תיקו של הלפרין, אך טענותיו של הלפרין על כך שהשופט שגזר את דינו היה אנטישמי, עדיין עשויים להוביל למשפט חדש בטקסס.

כזכור, הלפרין ושישה אסירים נוספים ברחו מהכלא בעיר קנדי, הממוקמת כ-55 מייל (כ-90 ק"מ) דרום-מזרחית לעיר סן אנטוניו, ב-13 בדצמבר בשנת 2000. כעבור 11 ימים, בערב חג המולד, האסירים שדדו חנות לציוד ספורט בפאתי דאלאס, במהלכו ירו למוות בשוטר אוברי הוקינס.

לימים, האסירים שנמלטו מהכלא קיבלו את הכינוי "הטקסס 7", ועד סוף חודש ינואר נעצרו 6 מתוכם (אחד התאבד כאשר הבין כי עומד להיתפס ע"י הרשויות). מאז, ארבעה מהנמלטים הוצאו להורג כאשר שניים נוספים ממתינים לביצוע גזר הדין, ביניהם הלפרין.

 

הלפרין בשנת 2003, לאחר רצח השוטר (צילום: AP)

 

בדומה לשאר הנמלטים, הלפרין הועמד לדין בגין רציחת השוטר, ועל כך הוא נידון למוות. אלא שבשלב זה, נכנס לתמונה השופט שהואשם באנטישמיות - ויקרס קנינגהאם. לדבריו עורכי דינו של הלפרין, השופט האנטישמי השתמש באמירות מעוררות מחלוקת במהלך המשפט, לרבות אמירות אנטישמיות שכוונו כלפי הלפרין.

בתקשורת המקומית בדאלאס דווח בשנת 2018 (בזמן שהשופט התמודד על תפקיד נציב המחוז) כי קנינגהאם פתח קרן לילדיו ובה סכומי כסף גדולים, אך התנה את קבלת כספי הקרן בכך שילדיו "לא יתחתנו עם אדם שאינו לבן או אינו נוצרי". השופט העצמו הגיב לפרשה והכחיש כי עשה שימוש באמירות גזעניות או אנטישמיות כלפי נאשמים. עוד הסביר כי דעותיו בנוגע לנישואי תערובת השתנו מאז 2010, אז פתח את הקרן למען ילדיו.

 

השופט ויקרס קנינגהאם (צילום: דאלאס מורנינג ניוז)

 

עוד נטען ע"י עורכי דינו של הלפרין כי לשופט עבר עשיר של אמירות גזעניות שכוונו כלפי אנשים שאינם לבנים או נוצרים, ביניהם אפרו-אמריקאים, היספאנים ויהודים. הם אף טענו כי קנינגהאם איים שלא לשלם עבור לימודי המשפטים של בתו אם לא תיפרד מבן זוגה היהודי.

בחודש אוקטובר האחרון פסק ביהמ"ש לערעורים בטקסס כי יש לעצור את הוצאותו להורג של הלפרין, וזאת ימים ספורים לפני המועד שתוכנן, ועל כן הסוגייה הגיעה לבית המשפט העליון.

 

מימין: השוטר אוברי הוקינס; משמאל: הלפרין (צילום: משרד השריף במחוז טלר / משטרת פורט וורת' / AP)

 

בפסיקת ביהמ"ש העליון כתבה השופטת סוניה סוטומיור, שנחשבת לאחד הקולות הליברליים בערכאה המשפטית הגבוהה, כי העובדות כפי שהוצגו ע"י הלפרין "מעוררות דאגה". ולמרות זאת, היא הסבירה כי היא מסכימה עם ההחלטה שלא לעסוק בעניינו של הלפרין בבית המשפט העליון.

"אני סומכת על בתי המשפט בטקסס העוסקים בתיקו של הלפרין, והם יהיו מסוגלים לעמוד בהתחייבות הבסיסית של החוקה: משפט הוגן", היא כתבה והוסיפה כי ביהמ"ש העליון עשוי לדון בתיק של הלפרין במועד מאוחר יותר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE