הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הבית הלבן בתוכנית פינוי אמריקנים מאוקראינה: "לא רוצים אירוע דומה כמו באפגניסטן"
הפנטגון הנחה כי אלפי חיילים יקימו בפולין מחנות ומתקנים אחרים כדי לסייע בפינוי אזרחי ארה"ב באוקראינה, המונים כ-30,000 איש, במקרה שרוסיה תפלוש

הבית הלבן חתם על תוכנית של משרד ההגנה האמריקנית במסגרתה חיילים אמריקנים המוצבים בפולין יעזרו לאזרחים אמריקנים להימלט מאוקראינה אם רוסיה תפלוש – זאת מכיוון שממשל ביידן מנסה להימנע מכישלון דומה כפי שאירע באפגניסטן.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


(צילום: Getty Images)

 

חלק מכ-1,700 החיילים שהגיעו לפולין בשבוע שעבר, יקימו מחנות אוהלים, מחסומים ומתקנים אחרים על מנת לשכן אמריקנים בתוך שטח פולין במקרה של פלישה. כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

כוחות ארצות הברת לא ייכנסו לאוקראינה, אך יספקו תמיכה לוגיסטית ויסייעו בתיאום יציאת אמריקנים מקייב ומערים אחרות. כיום, יש כ-30,000 מחזיקי אזרחות אמריקנית בתוך אוקראינה.

מחלקת המדינה הפצירה בחודש שעבר באזרחי ארצות הברית הנמצאים באוקראינה לעזוב את המדינה, כאשר מזכירת העיתונות של הבית הלבן, ג'ן סאקי, אמרה אז לכתבים: "אנחנו מעבירים בצורה ברורה מאוד, שעכשיו זה הזמן לעזוב – ושיש אמצעים לעשות כך".

ארצות הברית ובעלות בריתה מעריכות שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הציב עד 140,000 חיילים לאורך הגבול עם אוקראינה, מה שמעורר את החשש של פקידים בבית הלבן כי פלישה עלולה להגיע "בכל רגע נתון".

דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, אמר ביום רביעי שלא התקבלו החלטות לגבי הסיוע של צבא ארצות הברית לאמריקנים בפינוי אוקראינה. "אמרנו כבר מההתחלה שאין שום מאמץ כרגע, אין ציפייה להשתמש בנכסים צבאיים כדי להעביר אמריקנים מאוקראינה. זו אותה הדעה היום", אמר.

 

חיילים רוסים בבלארוס (צילום: AP)

 

עם זאת, קירבי אמר: "אני לא יכול לשלול את העובדה שאפשר להשתמש בחיילים האלה במידה מסוימת עם סיוע בפינוי בצד השני של הגבול. ובהחלט, הם יהיו מוכנים לעשות את זה".

גורם ביטחוני התראיין ל'וול סטריט ג'ורנל', שם התייחס לנסיגה האמריקנית מאפגניסטן, שהיא תזכורת לאופן שבו דברים עלולים להשתבש. "כל מי שחי את הפינוי מאפגניסטן הרגיש שזה מדהים – אבל גם כאוטי. זו הייתה נסיגה מבולגנת מאוד. אנחנו לא רוצים נסיגה כאוטית מאוקראינה".

עם זאת, לעומת מה שאירע באפגניסטן, פקידים בוושינגטון לא מצפים שהממשלה האוקראינית תופל, אך כן מנבאים שרוסיה צפויה להשתלט על חלקים מהמדינה – כפי שעשה באי קרים בשנת 2014.

ביום שלישי, בשיחה עם כתבים, דוברת הבית הלבן התייחסה להשוואה בין אפגניסטן לאוקראינה ואמרה: "אני חושבת שחשוב להפריד בין שני המצבים. אנחנו לא במלחמה של 20 שנה באוקראינה. אלו נסיבות מאוד שונות".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE