הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
'בן אנד ג'ריס' ממשיכה להסתבך: גם אריזונה הודיעה שתחרים את יוניליוור
המדינה כבר החלה לצמצם את היקף ההשקעות בתאגיד, ובעוד כעשרה ימים תופסק ההשקעה באופן רשמי. בכך, אריזונה מצטרפת למדינות נוספות שפעלו או החלו לפעול באופן דומה

אריזונה תפסיק להשקיע ביוניליוור בעקבות ההחלטה של התאגיד להפסיק למכור את מוצרי בן אנד ג'ריס ביישובים הישראלים באיו"ש ובמזרח ירושלים, כך אמרה מוקדם יותר השבוע קימברלי יי (Yee), שרת האוצר המקומית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: AP)

 

כזכור, יצרנית הגלידות הבינלאומית בן אנד ג'ריס הודיעה בחודש יולי שהיא מתכוונת להפסיק למכור את מוצריה ביישובים אלו, אותם היא מכנה "השטחים הפלסטינים הכבושים". 

ההחלטה של בן אנד ג'ריס, חברה שכאמור משתייכת לתאגיד הבינלאומי יוניליוור, תחול על כלל היישובים הישראלים ביהודה ושומרון, ושכונות יהודיות במזרח ירושלים.

 

 

"אנו מאמינים שמכירת גלידה של 'בן אנד ג'ריס' בשטחים הפלסטינים הכבושים אינה עקבית עם הערכים שלנו", כתבו בחברה והמשיכו, "אנו קשובים לחששות שחלקו איתנו הלקוחות שלנו והשותפים שלנו בנושא זה. יש לנו שותפות ארוכת שנים עם משווק מקומי שמייצר ומפיץ גלידת בן אנד ג'ריס בישראל ובאזור. הודענו לו שלא נחדש את ההסכם עמו כאשר ההסכם הנוכחי יסתיים בשנה הבאה", הסבירו בחברה, "על אף שמוצרי בן אנד ג'ריס לא יימכרו בשטחים הפלסטינים הכבושים, נישאר בישראל במסגרת הסכם אחר".

 

הודעת הרשת שפורסמה בקיץ (צילום מתוך טוויטר / Shutterstock)

 

בהודעתה של שרת האוצר יי נמסר כי אריזונה מחויבת להפסיק את השקעותיה בתאגיד, בהתאם לחוק האנטי-BDS הקיים במדינה.

לדבריה של יי, אריזונה צמצמה את היקף ההשקעה בתאגיד, מ-143 מיליון דולר ביוני ל-50 מיליון דולר לאחר ההחלטה. צמצום זה יימשך עד ה-21 בספטמבר, עד שאריזונה כבר לא תשקיע ולו סנט אחד ביוניליוור.

למעשה, אריזונה אינה המדינה האמריקאית הראשונה שמחפשת להעניש את בן אנד ג'ריס ותאגיד יוניליוור בעקבות ההחלטה האנטישמית.

כפי שדיווחנו בתחילת אוגוסט, מושל פלורידה - רון דה-סנטיס - הסביר שתאגיד יוניליוור התווסף לרשימת החברות שמחרימות את ישראל. מבחינה חוקית, המשמעות היא שאם ההחלטה לא תבוטל בתוך 90 יום, פלורידה תעצור את כל ההשקעות הכספיות בתאגיד.

חשוב להבהיר שהאיסור יחול אך ורק על גופים ממשלתיים (לדוגמה, יוניליוור לא יוכלו למכור מזון, שתייה או מוצרים אחרים בבניינים ממשלתיים. כמו כן, לא יתאפשר להשקיע במניית יוניליוור עם קרנות פנסיה של עובדי המדינה).

 

קימברלי יי, שרת האוצר של אריזונה (צילום: AP)

 

"באופן חוקי ועקרוני, מדינת פלורידה לא מוכנה לסבול אפליה נגד מדינת ישראל או אזרחי המדינה", מסר דה-סנטיס, "לא אעמוד מנגד בשעה שאידאולוגיה תאגידית שגויה באה להחרים את בת בריתנו ישראל".

כזכור, החלטת הרשת גררה תגובות זועמות - לא רק בישראל, אלא גם בקרב הקהילה הישראלית ויהודית בארצות הברית. ימים ספורים לאחר ההכרזה, סופרמרקטים וחנויות הנמצאים בבעלות יהודית החלו להוריד את מוצרי החברה מהמדפים.

בשיחה עם רשת סי. אן. אן., דני סצמסקי - הבעלים של הסופרמרקט הכשר Glatt Express בעיירה טינק (Teaneck) שבניו גרזי - סיפר שהוא הוריד את הגלידות של בן אנד ג'ריס דקות ספורות לאחר ששמע על החלטת החברה שפורסמה שלשום.

"ההחלטה של בן אנד ג'ריס היא אמירה אנטישמית על המצב במזרח התיכון", הוא אמר והמשיך, "אם החברה תחליט לחזור בה מההחלטה, אז נחזיר את כל המוצרים שלהם למדפים ואהיה הראשון שאומר לשאר בעלי העסקים לעשות זאת גם".

לדבריו של סצמסקי, מדי שנה הוא מוכר גלידות של בן אנד ג'ריס בשווי 8,000 דולר. יתרה מכך, במחסן שלו יש כיום מוצרים של החברה בשווי 1,200 דולר. בשלב זה הוא החליט להשאיר אותם במקפיאים, מתוך תקווה שהתאגיד יבטל את ההחלטה. אם זה לא יקרה, סצמסקי ישקול לתרום את הגלידות.

אמירות דומות התקבלו גם מצדו של אלי סיגל, הבעלים של הסופרמרקט הכשר Market Maven בבולטימור: "עד שיימצא פתרון, המוצרים שלהם לא יופיעו על המדפים שלי", הוא סיפר לסי. אן. אן.

סיגל אף הסביר שמרבית לקוחותיו משתייכים לקהילה החרדית המקומית, ולדבריו מוצרי בן אנד ג'ריס הפופולריים ביותר הם אלו שאינם חלביים: "אנשים אוהבים את המוצרים האלה, הם מחפשים אחריהם ומבקשים אותם. מבחינה כלכלית, זו הייתה החלטה מאוד קשה".

עוד אמר סיגל כי היה פועל באופן הזה גם אם החלטת בן אנד ג'ריס הייתה פוגעת בקהילה אחרת. הוא סיפר כיצד בקיץ שעבר הוא תלה שלט עם הכיתוב "Black Lives Matter" כהזדהות עם הקהילה האפרו-אמריקאית בבולטימור.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE