הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ילידת ניו ג'רזי הצטרפה לדאע"ש והתחרטה: ביהמ"ש העליון קבע שהיא לא תוכל לחזור לארה"ב
מעבר לפעילות האנטי-אמריקאית של עודה מותנא, שבין היתר שרפה את הדרכון האמריקאי שלה וקראה למוסלמים בארה"ב לבצע פיגועי ירי, במהלך המשפט הממשל הפדרלי טען כי מלכתחילה היא לא הייתה אמורה לקבל אזרחות אמריקאית מכיוון שהיא נולדה לאב בשליחות דיפלומטית. השבוע בית המשפט העליון סירב לקבל את תיקה

בית המשפט העליון של ארצות הברית סירב לדון בערעורה של תושבת אלבמה שעזבה את ביתה, התגייסה לארגון הטרור דאע"ש ולאחר מכן ביקשה לשוב לארצות הברית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עודה מותנא

 

הבקשה הוגשה ע"י עודה מותנא, שנולדה בניו ג'רזי באוקטובר 1994 (אביה היה דיפלומט שנשלח לניו יורק מטעם ממשל תימן). לאחר מכן מותנא עברה להתגורר באזור ברמינגהאם שבאלבמה, ובשנת 2014 היא עזבה את ביתה והתגייסה לארגון הטרור הרצחני דאע"ש.

למעשה, כבר בתקופת ממשל אובמה הוחלט לבטל את הדרכון האמריקאי של מותנא, אך הפרשה חזרה לכותרות במהלך ממשל טראמפ כאשר הנשיא דאז צייץ בנושא וטען כי הורה למזכיר המדינה שלא לאפשר למותנא לשוב לארצות הברית בכל מצב.

בתחילת 2019 מזכיר המדינה דאז, מייק פומפאו, התייחס לסוגיה ואמר: "גברת עודא מותנא אינה אזרחית ארצות הברית ולא תתאפשר כניסתה למדינה בשום פנים ואופן. היא מחבלת".

כפי שדיווחנו בזמנו, מותנא התראיינה לרשת אן. בי. סי. וטענה שמגיעה לה הזדמנות שנייה לחזור לארה"ב לאחר שחזרה בה מהאידיאולוגיה של ארגון הטרור האלים - למרות שהיא הודתה ששרפה את הדרכון האמריקאי זמן קצר לאחר שהצטרפה לשורות דאע"ש.

היא נשאה לשלושה מחבלים של דאע"ש, שמאז כבר חוסלו במהלך הלחימה בארגון הטרור. אביה, אחמד עלי מותנא (שכאמור היה דיפלומט שייצג את תימן בניו יורק), הגיש תביעה כנגד הממשל הפדרלי בדרישה שתוכל לחזור לארצות הברית ביחד עם בנה בן השנתיים, אך כבר אז ביהמ"ש דחה את הבקשה.

 

בית המשפט העליון של ארצות הברית. השופטים סירבו לדון בתיק (צילום: Getty Images)

 

בזמנו, בית המשפט הפדרלי קבע שמותנא אינה זכאית לאזרחות אמריקאית חרף העובדה שנולדה בניו ג'רזי מכיוון שילדי דיפלומטים אינם זוכים לאזרחות אמריקאית מכוח לידה. מותנא האב אף ניסה לטעון במהלך המשפט כי השליחות הדיפלומטית הסתיימה כמה חודשים לפני שנולדה בתו ב-1994, אך במשרד החוץ טענו אחרת. ביהמ"ש אומנם הסכים עם כך שהשליחות הסתיימה, אך הדיפלומט לא שינה את מעמדו החוקי במדינה עד אחרי לידת בתו.

יתרה מכך, נציגים מטעם משרד החוץ האמריקאי אמרו בבית המשפט כי מלכתחילה חלה טעות כאשר מותנא קיבלה אזרחות ודרכון אמריקאי, ולכן אין בסיס לטענה לפיה ממשלת ארה"ב מחויבת לאפשר לה לחזור למדינה. עוד אמרו נציגי הממשל האמריקאי כי מותנא פרסמה פוסטים רבים ברשתות החברתיות שבהם קראה למוסלמים בארה"ב לבצע פיגועים.

באחד מאותם פוסטים, ימים ספורים לפני יום הזיכרון האמריקאי ("ממוריאל דיי") ב-2019, היא הפצירה בג'יהאדיסטים "לבצע פיגועי ירי מרכבים". גם על אמירה מקוממת זו היא חזרה בה, אך בבית המשפט לא קיבלו את הטענות.

לאחר קביעת בית המשפט הפדרלי בסוף 2019, מותנא ואביה הגיעו ערעור שכאמור הגיע עד לבית המשפט העליון של ארצות הברית, אך בסופו של דבר השופטים בחרו שלא לדון בתיק.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE