הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בעקבות החשש מפלישה רוסית: ארה"ב מפנה את השגרירות בקייב
ארצות הברית הודיעה על סגירה זמנית של השגרירות והעתקת הפעילות הדיפלומטית לעיר לבוב שבמערב אוקראינה. דובר משרד החוץ, נד פרייס: "כל ההחלטות מתקבלות בהתבסס על המתרחש בשטח, וזה המשך ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה, ללא התגרות מוקדמת"

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הודיע מוקדם יותר היום (שני) כי הוחלט לפנות את השגרירות האמריקאית בקייב ולהעתיק את הפעילות הדיפלומטית של ארה"ב לעיר לבוב שמערב המדינה, וזאת על רקע הדיווחים לפיהם הצבא הרוסי עזב את שטחי הכינוס ומתקדם לעבר עמדות התקיפה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שגרירות ארה"ב באוקראינה (צילום: רויטרס)

 

"אנחנו נמצאים בתהליך של העתקה זמנית של השגרירות, מקייב ללבוב, לאור האצה דרמטית בכמות החיילים הרוסיים לאורך הגבול עם אוקראינה", כתב הדיפלומט האמריקאי הבכיר והוסיף, "החלטנו לבצע את המהלך מסיבה אחת: לשמור על בטיחותם של עובדי השגרירות. אנחנו מפצירים בכל אזרחי ארצות הברית שעדיין נמצאים באוקראינה לעזוב את המדינה באופן מיידי".

 

 

נד פרייס, דובר משרד החוץ, התייחס אף הוא לסגירת השגרירות והסביר כי משרד החוץ קיבל את ההחלטה "בגלל האפשרות הממשית שרוסיה תתקדם עם התוכנית הצבאית שלה": "כל ההחלטות מתקבלות בהתבסס על המתרחש בשטח, וזה המשך ריכוז הכוחות הרוסיים בגבול אוקראינה, ללא התגרות מוקדמת. ישנה אפשרות ממשית שרוסיה תתקדם עם התוכניות הצבאיות שלה, וכפי שאמרנו הפלישה עלולה להתחיל בכל רגע".

 

 

ולמרות זאת, פרייס לא שלל את האפשרות שהמשבר ייפתר באמצעות דיפלומטיה: "אנחנו לא יודעים לומר האם רוסיה מעוניינת לבחון את הדרך הדיפלומטית ולא את הדרך הצבאית". לדבריו, בכירי השגרירות ימשיכו לעבוד מלבוב: "נמשיך לנהל שיחות ומגעים עם הממשלה האוקראינית בכל הנוגע לתיאומים דיפלומטיים", הסביר פרייס.

 

מאידאן נזאלז'נוסטי - כיכר העצמאות בקייב - ביום ראשון (צילום: AP)

 

כזכור, מזה חודשים ארוכים רוסיה שולחת כוחות צבאיים רבים לגבול עם אוקראינה, ובקרב מדינות הדעה הרווחת היא שעד כה נשלחו למעלה מ-100 אלף חיילים לגבול. במדינות המערב אף העריכו שהפלישה הרוסית תחל רק לאחר שאולימפיאדת החורף בבייג'ינג תסתיים ב-20 בפברואר, אך בשבוע שעבר מספר מדינות הורו לאזרחיהן להתפנות מאוקראינה, ביניהן ישראל, ארצות הברית ובריטניה.

"כל אזרח אמריקאי שנמצא באוקראינה צריך לעזוב את המדינה בהקדם, בייחוד במהלך 48 השעות הקרובות", הצהיר ג'ייק סאליבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ביום חמישי האחרון. עוד אמר סאליבן: "למרות כל הדיווחים, בהחלט יתכן שהפלישה תחל במהלך המשחקים האולימפיים", הסביר היועץ לביטחון לאומי.

עוד מסר סאליבן כי במידה שרוסיה אכן תפלוש לאוקראינה, ארצות הברית ומדינות המערב נערכות "להגיב באופן נחרץ": "אם רוסיה אכן תתקדם עם התוכנית שלה, מידת העוצמה וההשפעה שלה תפחת, ולא תוגבר, בטווח הארוך. רוסיה תצטרך להתמודד עם קהילה בינלאומית נחושה יותר, והיא תצטרך לספק ויתורים לסין".

 

היועץ לביטחון לאומי סאליבן, בשבוע שעבר במהלך מסיבת עיתונאים בבית הלבן (צילום: AP)

 

סאליבן אף רמז שארצות הברית תוביל מהלך להטלת סנקציות כנגד רוסיה: "רוסיה תתמודד עם לחץ כבד על הכלכלה שלה, וביקורת על מערך הייצוא שתפגע בתעשיית הצבאית של המדינה", הוא אמר והוסיף, "מה שלא יהיה, מדינות המערב מאוחדות".

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE